شوکران

همه زیبا

شوکران

همه زیبا

دکتر دندانپزشک

 خوب چه کسی است ؟

 

 

 

راهکارهای ترس نداشتن از دکتر دندانپزشک :
برخی اوقات به دلیل ترسی که از دندانپزشکی داریم به دکتر دندانپزشک مراجعه نمیکنیم و شاید از درد دندان نیز رنج میکشیم و از رفتن میترسیم . من در اینجا راهکاری برای از بین بردن ترس از دندانپزشکی به شما ارایه میدهم :
اگر از رفتن به نزد دکتر دندانپزشک ترس و استرس دارید و حس خوبی از روبرو شدن با او ندارید میتواند دلیل بر یک خاطره بد از تجربه ی ای که در گذشته از دندانپزشکی داشته اید باشد و این ترس و استرس از درمان ناخوشایندی که داشته اید باشد که با راهکارهایی که گفته میشود میتوانید بر این حالت غلبه کرده و به راحتی برای درمان به نزد پزشک رفته.

1- فراموش کردن خاطره ی بد از دندانپزشکی:
بیشتر کودکان با رفتن به دندانپزشکی تجربه بدی را داشته اند و باید تا آخر عمر خود از رفتن به دکتر بترسند و میتواد یکی از دلایل اصلی مراجعه نکردن به پزشک باشد.
راه غلبه : از خاطرات دندانپزشکی و مطب دکتر دندانپزشک که در دوران کودکی و نوجوانی داشته اید را فراموش کنید و تصوراتی که از یک فرد روپوش سفید با ابزار فلزی داشته اید را از ذهن خارج کنید و از این حالات بیرون بیایید و دیگر ترسی نداشته باشید.

حالت دوم این ترس زمانی است که فرد به دلیل درد زیادی که از دندان درد داشته به نزد دندانپزشک مراجعه کرده و به این دلیل که ماده ی بی حسی دیر عمل کرده هر کاری که روی دندان انجام میگیرد همراه با درد زیاد بوده و تحربه ی بدی را در ذهن ایجاد کرده و این افراد با درد و زجر زیادی مواجه میشوند و باید بدانید که این حالت برای موقعی بوه که مشکل حادی داشته اید و باید درد بیشتری را تحمل کنید.
و اگر یک تجربه ی بد از دندانپزشکی دارید دلیلی نیست که دوباره این تجربه برایتان بوجود آید و نباید با استناد بر خاطرات گذشته ی کودکی که داشته اید دیگر به نزد پزشک معالج نروید.و باید این خاطرات را از فکرتان دور بریزید.

2- ترس از درد درمان:
یکی از علت های داشتن درد زیاد داشتن دندان های حساس و بیماری های لثه بوده و فرد در فکر دردی است که در طول درمان باید تحمل کند و به این دلیل از رفتن به دکتر صرفه نظر کرده و برای اینکه درد دندان را تحمل نکند  دجار استرس شده و حتی درد دندان را تحمل میکند ولی درد درمان را نمیتواند تحمل کند.
راهکار : باید قبل از اینکه درد شروع شود به درمان و پیشگیری اقدام کنید تا اینکه دندان درد شدید بگیرید و بعد به دکتر مراجعه کنید. 
برای انکه این حالت را از بین ببرید حتما دندان پزشکی را انتخاب کنید که رفتارش دوستانه بوده و شیوه ی درمانی خوشونت نداشته باشد و در مرحله ی اول که مراجعه میکنید قبل از درمان آرام بخش یا مسکن تجویز کند تا بدون درد و با آرامش درمان را شروع کنید.

انواع روکش های دندانی PFM

3- ترس از سوزن :
بیشتر مردم بیشتر اوقات از آمپول میترسند و با دیدن سوزن و تصور کردن آن وحشت زیادی را در خود ایجاد میکنند که چگونه این آمپول و درد آنرا تحمل کنند .
راهکار:
برای اینکه از درد آمپول نترسید به دکتر بگویید که قبل از اینکه آمپول را تزریق کند حتما از اسپری سر کننده استفاده کند و بعد از آن اقدام کند تا درد را متوجه نشوید و بیشتر دکتر دندانپزشک ها از آمپول هایی که بدون درد هستند استفاده میکنند تا از حد زیادی کاهش درد تزریق را داشته باشد و شما برای اینکه درد را کم تر تصور کنید در هنگام تزریق میتوانید چشمتان را ببندید تا با دیدن سوزن وحشت نکنید.

4- کنترل کردن 
در زمانی که به دندانپزشکی میروید باید به دکتر خود اعتماد کامل داشته باشید شاید کمی سخت است که این حالت را در خود ایجاد کنید ولی شما که نمیدانید چه اتفاقی قرار است بیفتد و روی آن کنترلی نیز نخواهید داشت .

راهکار:
اگر با دیدن وسایل درمانی وحشت میکنید از پزشک بخواهید کهحتما وسایل را برایتان توضیح دهد تا با آشنا شدن و کارایی هر کدام از آن ها ترس کمتری پیدا کنید.

5- صدای ابزارها:
در هنگام درمان در دندانپزشکی صداهای دستگاه شاید شما را بترساند که مثل کشیدن ناخن روی دندان بوده و این استرس را در شما ایجاد میکند .

راهکار:
اگر از صداهای دستگاه ها ترس و واهمه دارید باید بدانید که این صدا از ورود هوا درون دستگاه ایجاد میشود و این صدای دریل هیچگونه ترسی ندارد و اگر این دریل های مخصوص کاردکتر دندانپزشک روغن کاری شده باشند و زیادی قدیمی نباشند صدای کمتری را دارند.
که شما میتوانید برای اینکه این صداها را نشنوید از هدفون استفاده کنید تا با گوش دادن به مسیقی دیگر نترسید و آن را تا حدی بلند کنید که دیگر صدایی را نشنوید.

6- شرمندگی از وضعیت دندان ها و عدم مراجعه:
اگر از دسته افرادی هستید که به دلیل وخیم بودن حالت دندان هایتان از رفتن به دکتر خجالت میکشید و احساس شرمندگی میکنید  و شاید بترسید که به دکتر مراجعه کنید باید بگم که کاملا بی مورد بوده .
راهکار: بدون شرمندگی به نزد دکتر رفته و به او کاملا توضیح دهید که دندان پوسیده دارید و میخواهید چه اقدامی کنید و این را بدانید که دکتر دندانپزشک از این طریق پول در می آورد و هیچ شرمندگی نباید در شما بوجود آید که وضعیت دندان هایتان چگونه است و با افتخار به دندانپزشکی مراجعه کنید و این ترس را از بین ببرید.
و این را مدنظر داشته باشید که دکترتان حتما دندان هایی بدتر از شما دیده است و نباید به خاطر یک حالت درد درمان را به تعویق نیندازید و باعث ایجاد پوسیدگی به ریشه و عصب دندان شوید.

7- بوی بد دهان:
در هنگام رفتن به دندانپرشکی یک بوی خاصی را استشمام میکنید که شاید خوشایند نباشد و این باعث استرس شما شود 
راهکار : 
میتوانید به مقدار زیادی به خود عطر بزنید تا در هنگام حضور در دندانپزشکی مشامتان پرشود و دیگر بوهای تهوع آوری که حس میکنید را نشنوید و شما را آزرده خاطر نکند .

گاهی  در دهان خود دچار خشکی خواهید شد که  این امر به خاطر کاهش تولید بزاق در دهان است.معمولا اگر دندانی خراب و پوسیده در دهان دارید و به ان رسیدگی نکرده باشید ممکن است دچار چنین مشکلی نیز شوید.اگر کار از کار گذشته باشد گاهی اوقات تنها راه کشیدن دندان است.اما این کار در واقع به عنوان آخرین مرحله درمانی می باشد و تا قبل از ان هر دندانپزشک تمام تلاش خود را خواهد کرد تا جای ممکن دندان آسیب دیده را ترمیم کند.

گاهی اوقات خشکی دهان اصلا مربوط به دندان های شما نیست و عوامل دیگری در ان دخیل هستند. اما جالب است بدانید اگر در این مورد هم دندان ها دخالتی نداشته باشند ولی خشکی دهان شما طولانی مدت شود می تواند همین امر به دندان هایتان آسیب برساند.در واقع در صورت عدم وجود بزاق کافی باعث خواهد شد سطوح دهان از حالت نرمی و لزج بودن خارج شده و حتی کار شستشوی محیط درون ان نیز به سختی انجام شود و همین امر موجب خواهد شد تا میزان پوشیدگی دندان شما افزایش یابد و در نهایت منجر به خرابی دندان هایتان شود.
البته معمولا اگر به یک دکتر دندانپزشک مراجعه نمایید و از او بخواهید برای خشکی دهان شما تجویزی نماید او استفاده از روش های مختلفی را در جهت بهبود این وضعیت پیشنهاد خواهد داد. از جمله استفاده از آدامس ها و شکلات های بدون قند می تواند بزاق دهان را تحریک کرده و باعث کاهش خشکی دهان شود.همچنین استفاده از بزاق مصنوعی و استفاده از دهانشویه ها نیز در این امر می تواند تاثیر گذار باشد..

 

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است برای شما نیز ایجاد شده باشد این است که آیا با افزایش سن ممکن است دندانهایمان را از دست بدهیم هر چند اگر خوب از انها مراقبت نماییم.؟
باید گفت خیر امروزه با پیشرفت هایی که در علم دندانپزشکی صورت گرفته است حتی سامندانی را خواهیم یافت که هنوز  دندان های اصلی خود را دارند.شما با رعایت بهداشت و دهان و دندان و همچنین چکاب های به موقع  و مراجعه دوره ای به دکتر دندانپزشک باعث خواهید شد تا احتمال خرابی دندان ها تقریبا به صفر برسد.در واقع پیشگیری همیشه کم هزینه ترین راه برای جلوگیری از یک بیماری است و بسیار بهتر از درمان می باشد و این نته نیز اینجا صادق است و شما باید برای حفظ سلامت دهان و دندان خود نکات لازم را رعایت نمایید.
شما باید به صورت منظم از مسواک زدن و در طول روز بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده نمایید.هر چه سن شما رو به افزایش می رود ماده ای که باعث پوسیدگی دندان هایتان می شود سریع تر در دهان شما شکل خواهد گرفت.پس لازم است حتما در این حالت شما نیز رسیدگی خود را به بهداشت دهان و دندان بیشتر نمایید.
در هر سنی که هستید باید احتمال این را بدهید که مکن است به دلیل عدم توجه لازم کار شما منجر به کشیدن دندان شود. پس دقت کنید پوسیدگی و خرابی تنها مختص کودکان و نوجوانان نیست و بزرگسالان هم در هر سنی که باشند از این خطر در امان نخواهند بود.دلایل پوسیدگی چه در کودکان و چه در بزرگسالان یکسان است.فقط همانطور که رد بالا نیز عنوان کردیم در سنین بالاتنر ماده ای که باعث  پوسیدگی دندان ها می شود کمی بیشتر از سنین پایین تولید می شود و باید بیشتر مراقب بود.
با تحلیل رفتن لثه ها امکان آسیب دیدن دنان ها افزایش می یابد.کاهش بزاق نیز عاملی دیگر است که می تواند میزان آسیب دیدن دهان و دندان شما را افزایش دهد.در بسیاری از حالات همیشه بیماری لثه باعث کشیدن دندان شده چرا که در اوایل بیماری کسی زیاد ان را جدی نگرفته و انقدر پیشرفته تا به این درجه از خرابی رسیده است.


غذاهایی که در میان دندان های شما باقی می مانند و یا سیگار کشیدن و همچنین وجود دندان های نا نظم و حتی استفاده از بریج های نامناسب و استفاده از رژیم های غذایی مر و نوشیدنی هایی همچون نوشابه همه و همه می توانند از عوامل پوسیدگی دندان شما باشند.
با افزایش سن ممکن است دیگر نتوانید با دندان هایتان به مانند قبل عمل جویدن را به خوبی انجام دهید و به همین منظور باید حتما برای خود رژیم غذایی خاصی در سنین مختلف داشته باشید.مثلا یکی از علت هایی که ممکن است نوتاسته باشید عمل جویدن را انجام دهید وجود دندان های دردناک  و لثه های ملتهب است.
یکی دیگر از مشکلاتی که شاید بسیاری در هنگام رفتن به دکتر دندانپزشک آن را تجربه می کنند این استکه بسیار دچار استرس می شوند.در اینجا یک پزشک با تجربه باید بتواند با بیمار خود ارتباطی صمیمی برقرار نماید تا از مزان فشار روحی ان بکاهد.
برخی از افراد نیز به خاطر وجود بیماری های دیگر مجبور هستند داروهای خاصی را مصرف نمایند و یا دارای مشکلات قلبی هستند . حتما قبل از اینکه بخواهید  توسط دانپزشک دندان خود را بی حس کنید او را این موضوع مطلع نمایید و اگر بیماری خاصی دارید حتما باید دانپزشک شما نیز در جریان ان قرار گیرد.
موردی دیگر که باید به ان پرداخت در مورد ایمپلنت است . بسیاری از ما فقط اسم آن را شنیده ایم و چیز خاصی در مورد نحوه انجام ان و جزییات ان نمی دانیم. ایملنت برای بیمارانی که دیگر برای انها دنچر جوابگو نیست بهترین راه حل می باشد.البته این به ان معنا نیست که هر بیمار  بهترین راه برای او استفاده از ایمپلنت است . این روش حتما باید به تشخیص پزشک باشد و قبل از ان باید با یک دکتر دندانپزشک مشورت نمایید .چرا که شاید هنوز نیاز به کشیدن دندان در شما حس نشود که بخواهید داز ایمپلنت استفاده نمایید..

ایمپلنت
اما روش هایی در دندانپزشکی وجود دارند که صرفا برای زیبا کردن لبخند شما استفاده می شوند .سوال اینجاست که آیا از این روش ها می توان در سنین بالا نیز استفاده کرد ؟در این خصوص پشنهاد می کنیم حتما از یک دکتر دندانپزشک مشورت بگیرید و نظر نهایی را از او بخواهید و هیچگاه سر از خود و بدون نظر یک پزشک متخصص اقدام به کاری در این باره نکنید.

 

آیا تا کنون به دندان درد مبتلا شده اید؟
آیا لثه ی شما دچار مشکلی شده است؟
آیا تاکنون در مورد چگونگی حفظ سلامت دندانهای کودکتان سوالی برایتان پیش نیامده؟
بسیاری از مرجعات که بره مراجع دندانپزشکی و دتر دندانپزشک دارید ناشی از نداشتن آگاهی های لازم و اولیه برای دهان و بیماری های آن است. که میتوانید آن ها را کسب کرده .
هر انسانی دوست دارد هرچه بیشتر را بداند آن هم نوعی دانستنی محسوب شده که به کار می آید و ممکن است که برخی این سوالات را بخواهند از پزشک و دکتر دندانپزشک کنند و ممکن است که دکتر وقت کافی برای توضیح دادن به سوالات این افراد و بیمارها نداشته باشد چون ما دندانپزشکان با انبوهی از بیماران مواجه هستیم .
سوالاتی که غالبا از دکتر دندانپزشک میشود راجب اطلاعات عمومی اولیه است که هر فردی میتواند آن ها را بپرسد و باید آن ها را بداند. یک انسان کنجکاو و تشنه ی علم پیوسته در صدد کسب اطلاعات بیشتر شده . اما شما باید این اطلاعات را از کجا گیر بیاورید ؟ از بزرگترها، از رسانه های عمومی مثل صدا و سیما، روزنامه ها از کتبی که مطالعه می کنیم و بالاخره با طرح سوالاتی که برایتان پیش می آید از دیگران میکنیم تا هرروز این اطلاعات اولیه رو به افزایش رفته و آن ها را افزایش دهید.
پیشرفتهای شگفت انگیز انسان در علونم مختلف ماحصل عطش بیشتر شده و هر چه بیشتر دانستن آن ها به دانش او می افزاید نتیجه ای که از دریافت این سوالات و پیدا کردن پاسخ داشته سطح عمومی فرهنگی رادر همه ی زمینه ها ارتقا داده و آگاهی های مردم را افزایش داده .
تجربه ثابت کرده که که بتدریج آگاهی مردن ارتقا پیدا کند خواسته ها و مطالبات آن ها نیز افزایش پیدا کرده و این حالت در علوم پزشکی نیز صادق بوده هرچه اطلاعاتی پزشک مردم بالاتر رفته توجه آن ها به سلامتی بیشتر شده و حساسیت بیشتری را انجام میدهند.
مقایسه ای بین میزان آکاهی و نوع تقاضای مردم در کذشته و امروز شاهد بر این نوضوع است که همسو با افزایش آگاهی مردم خواسته ها و مطالبات آن ها نیز تغییر پیدا کرده و این مساله در تمامی مراحل زندگی و مطالبات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشت و درمان موثر بوده و رشد میکند.
در زمینه ی علوم پزشکی تحقیقات نشان داده که هر چه آگاهی مردم از سلامت و بیماری افزایش یافته شود سلامت و بیماری افزایش پیدا کرده و هم حساسیت آنها به سلامتی خود بیشتر شده و هم به نوعی تقاضای آن ها برای دسترسی به سلامت هرچه بیشتر تغییر یافته است.
بسیاری از والدین بچها هنگامی که به دمتر دندانپزشک مراجعه میکنند سوال میپرسند که چرا ناهنجاریهای فکی و دندانی بیش از حد زیاد شده ؟
و باید گفت که یکی از علتهای اصلی در این زمینه را میتوان به داشتن دندان های زیبا و تقاضا برای رسیدن به این مطلوب در نظر داشت و ما توجه زیادی را به دندان های خود داریم تا هم زیبا و هم منظم شوند و مردم در گذشته به این نوع مسائل اهمیت نمیدادند.
به همان نسبت که آگاهی مردم از سلامت و بیماری ها رشد نموده تقاضای آن ها برای رشد بیماری ها و تقاضای آن ها بیشتر شده و سطح توقعات آن ها نیز بالا رفته است.
بحث نیاز و تقاضا نیز از همینجا شروع میشود تقاضای مردم برای داشتن دندان های زیباو منظم و درمان و خدمات به دنبال کشف نیاز های آن ها افزایش یافته.
سطح آمادگی های اولیه و عمومی در هنگام درمان و یا در اثر بروز کردن بیماری صورت میگیرد به عنوان مثال فردی را که یک یاچند درمان پوسیده داشته است و ممکن است خودش مطلع نباشد که دارای دندان ها خراب است و لذا به دنبال درمان ان ها نمیرود و داشتن آگاهی به وجود این پوسیدگی ها به یکی از طرق زیر برای بیمار حاصل میگردد.
- برای اینکه دندان ها سلامت هستند باید به نزد دکتر دندانپزشک رفته 
- با آگاهی از علائم پوسیدگی خودش متوجه آن میگردد.
- دندان درد میگیرد و بیمار برای معالجه به نزد دکتر دندانپزشک رفته 

باید دانست که بهترین حالت نیاز به کشف نیاز ارتقا آگاهی است و بدترین حالت ان بروز بیماری است.
با توجه به مطالب فوق ضرورت دانستن بیشتر از سلامت دهان و دندان کاملا آشکار است . اطلاعات اولیه و ضروری دندانپزشکی میتواند از جهات زیر برای تک تک اعضای خانواده مفید باشد.
1-    والدین که مسیولیت حفظ و سلامت کودکان خود را برعهده دارند میتوانند با مطالعه کردن مطالب این سایت و راهنمایی هایی که برای حفظ و سلامت دندان های خود و کودکان خود آشنا شده و ضمن نظارت دقیق  و مراقبت از سلامت دهان و دندان کودکان خود در موقع مناسب نسبت به پیشگیری و درمان بیماری های احتمالی اقدام کرد.
2-    افراد خانواده با مطالعه کردن راهنمایی های ذکر شده در این سایت میتوانند مانند دکتر دندانپزشک از بیماری های خود مطلع شوند و به خوبی بتوانند سلامت دهان و دندان های خود را بر عهده بگیرند.
3-    این مطالب میتواند نقش یک دکتر دندانپزشک را ایفا کرده و با کسب کردن آگاهی های بیشتر نسبت به بیماری که دارند دندانپزشک خود را انتخاب کنند و با آگاهی لازم عمل کنند.
طبق نظر سازمان بهداشت جهانی هرچه سطح بهداشت جهانی و آگاهی های مردم در جامعه بال رفته به همان سطح نیز به سلامت بیشتری منجر شده و به همین دلیل است که بیشتر سازمان های بهداشت با انجام کلاس های آموزش اولیه برای بهداشت دهان و دندان به افراد خانواده اقدام کرده تا این قشر موثر بتوانند اطلاعات خود را به افراد دیگر و فرزندان وخانواده خود انتقال داده .
یکی از شاخص های مهمی که در رابطه با سلامت هر جامعه در حیطه ی دهان وبیماری های دهانی و درمان آن است مراجعه کردن به مراکز درمانی بوده و هر چه مراجعه کردن مردن به این مراکز بیشتر باشد آگاهی مردم برای معالجه نیز بالاتر رفته چون در برخی جوامع زیادی به دکتر دندانپزشک مراجعه میکنند تا معاینه شوند زیرا به سلامتی و زیبایی خود حساس هستند.  

 

 

 

از دیگر مطالب ما در سایت دیدن نمایید :

 

زیبایی خنده
لبخند هالیوودی
دندانپزشکی زیبایی
لبخند زیبا
زیبایی لبخند
طراحی لبخند
اصلاح طرح لبخند
لمینت
لمینت دندان
قیمت لمینت دندان
هزینه کاشت دندان
کاشت دندان
کشیدن دندان عقل
کشیدن دندان
کاشت دندان ایمپلنت
سایت دندانپزشکی
کلینیک دندانپزشکی
دندانپزشک
دندانپزشکی
دکتر دندانپزشک
کامپوزیت وینر
ایمپلنت
ایمپلنت دندان
جرم گیری دندان
جراحی لثه

جمعه 28 اسفند 1394 ساعت 11:03 | توسط: hamid | چاپ مطلب

دندانپزشک

دندانپزشک

 

  خوب چه کسی است ؟

 


یکی از زیر شاخه های علم پزشکی، دندانپزشکی است.در اینجا قصد داریم کمی بیشتر با این رشته علمی و تخصصی آشنا شویم و اطلاعاتی در این زمینه به دست آوریم:
این شاخه یکی از مهمترین و اساسی ترین و البته کاربردی ترین شاخه های پزشکی محسوب می شود.اگر بخواهیم عمده کار دندانپزشکی را بررسی کنیم در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که این شاخه به شناخت عصب های داخلی دهان، شناخت انواع جنس دندان ،بیماری های مربوط به دهان و دندان، و در نهایت نحوه چیدمان دندانها و کشیدن ،ترمیم و عصب کشی دندان تقسیم خواهد شد.
همانگونه که می دانید یکی از ابتدایی ترین و همچنین اصلی ترین وظیفه یک فرد متخصص در این زمینه این است که به خوبی با نوع چیدمان و جنس دندان بیمار آشنایی داشته باشد.این نکته بسیار حائز اهمیت است زیرا در بسیاری از موارد تشخیص درد و بیماری در دهان و دندان بدون تشخیص جنس و اسکلت بندی فک و دندان میسر نخواهد شد.در نتیجه یکی از اولین اصول دندانپزشکی تشخیص و تعیین نوع دندان و علاوه بر آن میزان ادامه داشتن دندان در لثه و همچنین میزان مقاومت آن نسبت به لثه می باشد.
پس از آن پزشک مربوطه می بایست در زمینه انتخاب مواد و تشخیص مهارت کافی را داشته باشد.زیرا همانگونه که می دانید در بسیاری از موارد ممکن است فرد بیمار در ناحیه ای از دهان خود دچار درد شده باشد ولی درد از ناحیه دیگری باشد و به عبارت دیگر درد از جانب آن ناحیه که بیمار تصور میکند نباشد.در این گونه موارد وظیفه فرد دندانپزشک این است که به درستی تشخیص بدهد و بیمار را قانع کند که درد از ناحیه ای که او تصور می کند نیست.البته تشخیص درد یکی از مهمترین مباحث در حرفه دندانپزشکی می باشد زیرا در صورت تشخیص نادرست ممکن است یک دندان سالم به جای دندان خراب کشیده شود و درد نیز همچنان به قوت خود باقی بماند که در این صورت لطمه ای جبران ناپذیر به بیمار وارد شده است زیرا هر عدد از دندانها انسان مبلغی معادل 40 میلیون تومان ارزش مادی دارد.ولی از ارزش مادی دندان که بگذریم هیچ ماده دیگری در دنیا نمی تواند جایگزین اصل ماده دندان بشود و مواد جایگزینی که بشر تا کنون کشف کرده و مورد استفاده قرار داده است اگر چه بسیار جالب و مفید است اما هرگز نمی تواند جای جنس دندان طبیعی را داشته باشد.
بنابر این در دندانپزشکی یک تشخیص اشتباه می تواند یک انسان را از دشتن نعمت یک دندان سالم تا آخر عمر محروم نماید.
پس از تشخیص درست و تعیین ناحیه آسیب دیده نوبت به درمان آن می رسد.بسیاری از دندان ها با کمی ترمیم می توانند تا سالیان سال برای افراد کار بکنند و مورد استفاده قرار گیرند.ولی در برخیموارد نیز ممکن است تنها راه برای یک دندان کشیدن آن باشد.در مواقعی که نیاز به کشیدن دندان می باشد ،باید منطقه مربوطه به خوبی بی حس شود تا بیمار دچار درد و استرس نشود و پس از آن است که می توان مراحل کشیدن دندان را انجام داد.
در بسیاری از موارد نیز در حرفه دندانپزشکی ممکن است همانگونه که گفته شد یک دندان تنها به ترمیم نیاز داشته باشد.به طور کلی دو نوع ترمیم در این رشته وجود دارد.ابتدا ترمیم سطحی و در صورت کار ساز نبودن این نوع ترمیم ،ترمیم عمقی و یا عصب کشی در دندان میتواند موثر باشد.
درمان سطحی زمانی قابل انچام می باشد که هنوز مقدار از دندان سالم است و از سطح دندان هنوز هم می توان استفاده کرد به این صورت که روزنه ای در آن یافت نمی شود و اسید های دهان، کل دندان را نابود نکرده باشند.البته در برخی موارد دیده می شود که سطح دندان کاملا سالم است ولی از نواحی دیگر و تنها با یک روزنه کوچک اسید به درون لثه وارد شده و اصطلاحا به عصب رسیده است که در این صورت ترمیم سطحی کار ساز نمی باشد.
شاید بتوان گفت که بیش از نیمی از کار در دندانپزشکی به تشخیص درست و به جا مربوط می شود.اگر درمواردی امکان تشخیص دقیق در دندان و درد وجود نداشت،دست اندر کاران در رشته دندانپزشکی به تکنولوژی روی می آورند و تجویز به گرفتن عکس هایی از دندانی که مشکوک به بیماری است می کنند.این نوع عکس ها که با اشعه ایکس انجام می شوند در صورت تکرار شدن در طول زمان می توانند مضر و سرطان زا باشند ولی برای چند مورد خاص موردی ندارند.پس از گرفتن عک از ناحیه مربوطه نوبت به تشخیص مجدد میرسد.این پروسه در دندانپزشکی کاملا طبیعی و مرسوم است و در مواردی که تشخیص سخت باشد از این روش استفاده می کنند.پس از تشخیص مجدد و احساس نیاز برای ترمیم یک دندان (اگر ترمیم سطحی باشد ) می توان اقدام به پر کردن آن کرد.به این صورت که پس از بی حس کردن یا به اصطلاح سر کردن دهان ،مواد خاکستری و سیاه رنگی را بر روی دندان مورد نظر خواهند ریخت و به شکل دهی آن خواهند پرداخت.
اما تمامی مراحل و نکات دندانپزشکی به موارد فوق ختم نمی شوند.علاوه بر موارد گفته شده ،هر پزشک وظیفه خاصی به عهده دارد که آن هم احساس راحتی با بیمار و در صورت وجود استرس در بدن بیمار ،او را آرام کند و از لحاظ روحی او را درک کند.تقریبا همه پزشکان در هر زمینه ای این وظیفه را بر عهده دارند.و فرقی هم نمی ند که پزشک عمومی باشد یا دارای تخصص خاصی باشد.
در این حرفه امکانتات و تکنولوژی بسیار مهم هستند و هم به بیمار و هم به پزشک می تواند در مراحل درمان کمک ویژه ای بکند.زیرا همانگونه که می دانید نور پردازی اگر نادرست باشد علاوه بر آنکه ممکن است باعث تشخیص اشتباه شوند ،اگر دارای مقدار نامتناسب و رنگ و تمرکز نا هماهنگی باشند و در زاویه خاصی نسبت به بیمار تابانده شود ممکن است باعث ایجاد استرس در بیمار شود.
اگر قصد دارید در حرفه دندانپزشکی به موفقیت دست یابید و دارای مهارت شوید باید همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که آرامش بیمار از تمامی فرایندها مهم تر است زیرا تا زمانی که بیمار آرامش نداشته باشد پزشک نیز تمرکز کافی را ندارد و اگر این امر ادامه یابد ناخودآگاه استرس بیمار به پزشک نیز منتقل می گردد.

 

 

با پیشرفت های زیادی که در علم دندانپزشکی صورت گرفته است امروزه اصلا دلیلی وجود نخواهد داشت تا شما بخواهید اگر دندانی کج و بد شکل در دهان دارید وجود انرا تحمل نمایید.شما می توانید صاحب لبخندی زیبا باشید و اگر هم مشکلی در شکل و چیدمان دندان هایتان وجود دارد براحتی توسط متخصصین دندانپزشکی قابل برطرف شدن است.
گاهی اوقات برای اینکه به دندان ترمیم شده خود شکلی طبیعی تر دهید و یا اندازه تراشیده شده و کوچک شده آن را به حالت طبیعی برگردانید نیاز است تا از روکش استفاده نمایید.برای این کار باید توسط دکتر دندانپزشک  به صورت دقیق برای دندان مورد نظر شما انجام شود.البته روکش ها به دلایل مختلفی در دهان قرار می گرند . گاهی تنها برای زیبایی دندان می باشند و گاهی برای  حفاظت از یک دندان ضعیف و ترمیم شده که قبلا شکسته و الان نیزا به مراقبت بیشتر دارد مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
البته زمانی هم که از ایمپلنت دندانی استفاده می کنید حتما نیاز است تا بعد از ان از یک روکش مناسب استفاده کنید.در واقع از روکش به عنوان درمانی برای از بین بردن دندان های بدرنگ و بد شکل استفاده می شود و باعث ایجاد زیبایی در ترتیب نمایش دندان ها خواهد شد.

مزایای پروتزهای متکی بر ایمپلنت ( قسمت سوم )
در چک لیست زیر برای موارد یکه روکش دندان توسط دندانپزشک ها پیشنهاد می شود را عنوان کرده ایم :
1-اگر دندان شما دارای مواد پر کردنی زیادی باشد و قادر نباشد به تنهایی فشار  های حاصله از جویدن را تحمل نماید نیاز به روکش خواهید داشت.
2-اگر تاج دندان شما بشکند حتما به روکش نیاز دارند.
3-اگر دندانی دارید که عصب کشی شده باشد به دلیل اینکه میزان پوسیدگی در ان زیاد بوده به احتمال زیاد نیاز به روکش خواهد داشت.
4-عوامل مرتبط با زیبایی دهان و دنان نیز عاملی در جهت گذاشتن روکش است.مثلا اگر دندانی تیره دارید  می توانید از این ترفند استفاده نمایید.
اما اگر شما تعداد ی از دندان های تان را دست بدهید و دچار مشکل جویدن و حتی حرف زدن شوید برای این حالت از بریج استفاده می کنند. در واقع بریج یک روش درمانی است که به منظور جایگزین کردن دندان های از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرد و با این اقدام به مشکل کاهش جویدن شما نیز کمک بزرگی خواهد کرد.بریج دارای نمای زیبایی بوده و علاوه بر رفع مشکلات جویدن می تواند باعث زیبایی دهان شما نیز شود. جنس بریج از آلیاژ هایی همچون طلا و یا پرسلن می باشد. برخی از بریج ها متحرک هستند و یم توانید هر وقت که خواستید آنها را از دهان خود در آورید و برخی از انها به صورت ثابت می باشند
اما مواردی که به شدت توصیه می گردد تا از حتما از بریج استفاده نمایید زمانی است که شما دندان و یا دندان هایی را زا دست داده اید و سایر دنان های کناری شما قادر به تحمل فشارهای وارد شده بر اثر جویدن را ندارد . در این زمان حتما باید اقدام به قرار گرفتن بریج در دهان خود توسط یک دکتر دندانپزشک نمایید.

مزایای پروتزهای متکی بر ایمپلنت ( قسمت اول )
اما در مرود ایمپلنت که این روزها شاهد هستیم اهمیت زیاید به ان شده است و افراد زیادی هم اقدام به ایمپلنت دندان کرده اند. اول اینکه از همین الان بگوییم هر چقدر هم که علم پیشرفت کند هیچگاه هیچ چیز جایگرین دندان های طبیعی شما نخواهد شد.اما به هر حال شما ممکن است به خاطر حوادث و یا بیماری دندان و یا دندان هایی را از دست بدهید.حال تکلیف چیت.؟ بله یکی از روش هایی که در این مواقع مورد استفاده قرار می گیرد همان ایمپلنت است.روش کار بدین صورت است که باید توسط دندانپزشک یک پایه فلزی وارد لثه شما شود. این پایه فلزی در حکم ریشه دندان بوده و دقیقا به فک متصل می شود. بعد از محکم کردن ریشه دندانپزشک یه دندان مصنوعی را براحتی بروی این پیچ که حکم ریشه را دارد قرار خواهد داد و بدون اینکه کسی متنوجه شود شما دندانی مصونعی را جایگزین دندان اصلی خود نموده اید چرا که از لحاظ ظاهری دقیقا مانند یک دندان طبیعی می باشد.
البته به دلیل اینکه پایه فلزی باید در لثه شما قرار گیرد به همین منظور باید جراحی بروی لثه شما صورت گیرد و شما باید قبل از آن دارای سلامتی کامل باشید و مشکلی از این بابت نداشته باشید.وجود لثه هایی سالم و دارا بودن استخوان کافی برای این منظور جز الزمات کار است.ایمپلنت یا دندان کاشتنی تشکیل شده است از پایه‌ای که عمدتاً از جنس فلز تیتانیوم بوده و توسط جراح در استخوان فک کار گذاشته شده و سپس بر روی آن دندان قرار می‌گیرد. 
اما اگر بخواهیم به صورت مرحله به مرحله درباره نحوه  کاشتن دندان ایمپلنت برایتان توضیح دهیم بدین شرح است که ملاحضه می فرمایید :
در مرحله اول باید بروی لثه شما جراحی صورت گیرد تا بتوان پایه فلزی را در لثه قرار داد. مدت زمان انجام جراحی ممکن است حتی تا چند ساعت به طول بیانجامد و بعد از اینکه به خوبی این کار صورت گرفت باید مدت زمان شش ماه نیز از ان بگذرد تا استخوان های کنار لثه در کنار پایه فلزی رشد کرده و انرا محکم و مستحکم نماید.گاهی اوقات برخی از ایمپلنت ها دوباره نیاز به یک جراحی دیگر دارند تا در اصطلاح یک رابط را به دندان جایگزین متصل نمایند.اما در اکثر ایمپلنت هایی که صورت می گیرد این پایه از قبل وجود داشته و دیگر نیاز به جراحی دوباره نخواهید داشت.
بعد از بهبودی که در لثه ها صورت گرفت نوبت به مرحله بعدی خواهد رسید .حال نوبت ساخت دندان های مصنوعی است و باید بعد از ساخت انرا بروی پایه قرار گرفته در لثه پیچ کرد . این مرحله چون نیاز به دقت فراوان دارد و باید به صورت دقیق در لثه قرار گیرد ممکن است به خودی خود نزدیک به دو ماه زمان ببرد.این نوع جراحی یا در مطب دندانپزشکی بوسیله بی حسی موضعی و یا رد بیمارستان توسط بیهوشی صورت می گیرد. بعد از ان نیز باید طبق دستوران دکتر خود نسبت به حفظ بهداشت دهان و دندانتان اقداماتی را همیشه انجام دهید.

جرمگیری و بروساژ

اما روی دیگر برای ترمیم دندان که به صورت غیر مستقیم انجام می شود و باید از ان در بریج و یا روکش استفاده شود.در این مدل استحکام بیشتر از حالت پرسلن می باشد. ابتدا دندانپزشک بخشی از دندان شما را تراش خواهد داد تا بتواند از ترمیم استفاده شده بروی دندانتان اساتفاده نماید.معمولا بعد از جایگذاری بخش ترمیمی شده بروی بخش تراش داده شده در ابتدا ممکن است نسبت به سرما کمی دندانتان حساس باشد که امری طبیعی می باشد و معمولا افراد رد یان حالت دچار هیچگونه مشکل و یا عوارضی بعد از آن نخواهند شد جز تعداد معدودی که ممکن است نسبت به ان فلز به کار رفته آلرژی داشته باشند.
اام می توان از آلیاز طلا که به همراه مس و برخی دیگر از فلزات است نیز در ترمیمی دندان استفاده کرد.از این آلیاز در زمان ایتفاده به عنوان بریج و یا روکش ممکن است بیشتر استفاده شود.در این حالت آلیاز به کار رفته در مقابل خوردیگ و تیرگی فوقالعاده مقاوم بوده و در مقابل شکستن نیز بسیار مستحکم است.
اما می توان به جای این آلیازها از دیگر آلیازها فلزی غیر قیمتی ینز استفاده نمود.رنگ اینگونه فلزات به صورت نقره ای بوده و نسبت به خوردگی و تیرگی نیز مقاوم می باشند و در مقابل فشار ها نیز همینطور..


برخی از مواقع خطرات و حتی بیماری ها و مشکلاتی برای دهان به وجود می آید که دندانپزشک در آنها نقشی ندارد.اقدامات درمانی در زمینه دندانپزشکی همیشه هم بدون دردسر نیست و ممکن است علاوه بر دردهایی که در زمان پیش از درمان و حین درمان برای فرد به وجود می آید، در دوره پس از درمان نیز فرد از شر آنها خلاص نشود.باید به این نکته توجه داشت که علت بسیاری از دردها پس از درمان هیچ ارتباطی با پزشک ندارد.برخی از افراد انتظار دارند به محض اینکه از مطب دندانپزشکی خارج شدند، بتوانند به راحتی و بدون درد و مانند گذشته غذا بخورند و انگار نه انگار که در دوره نقاهت بعد از عمل به سر می برند.
اکنون می خواهیم به برخی از دردهایی که دندانپزشک در آنها هیچ نقشی ندارد بپردازیم
به عنوان مثال در بعضی از افراد به خصوص آنهایی که به مصرف الکل و مواد مخدر اعتیاد دارند ممکن است با کشیدن دندان خلفی حفره ای به وجود بیاید که رد شدیدی با خود به همراه دارد.همانگونه که می دانید دندان های خلفی دندان هایی هستند که به سختی از دهان خارج می شوند و کشیدن آنها در اکثر موارد به جراحی منجر می شود.باید بدانید که وجود حفره در این گونه شرایط هیچ ربطی به دندانپزشک ندارد.علت درد این است که با کشیدن دندان عقل حفره ای در آن ناحیه به وجود خواهد آمد که با نرسیدن خون به این حفره درد شروع می شود.
یکی دیگر از شرایطی که ممکن است برای بیمار سخت باشد این است که در دوره پس از مراحل درمانی ممکن است فرد دچار حساسیت شود و در قسمت درمان ترمیمی خود احساس ناراحتی و ضعف کند.
باید به یاد داشته باشید که احتمال بروز برخی حساسیت ها برای افراد پس از اقدامات دندانپزشکی وجود دارد.این حساسیت ها همیشه هستند و کسی در این زمینه مقصر نیست.در اکثر مواقع این نوع تنش ها در عرض چند روز از بین خواهند رفت و چاره ای به غیر از تحمل آنها در این چند روز وجود ندارد از جمله این تنش های دهانی و حساسیت ها می توان به احساس ضعف و سستی در لثه و در ناحیه ای که اقدم درمانی صورت گرفته است، اشاره نمود.دندانپزشک در به وجود آمدن این نوع حساسیت ها هیچ نقشی ندارد و این گونه مشکلات تنها نیاز به زمان دارند.
به طور کلی دردها و ورم هایی که پس از کشیدن دندان و مخصوصا دندان های آسیباب به وجود می آیند، به گذر زمان نیاز دارند و کاملا طبیعی است که به وجود بیایند.

 

از دیگر مطالب ما در سایت دیدن نمایید :

 

زیبایی خنده
لبخند هالیوودی
دندانپزشکی زیبایی
لبخند زیبا
زیبایی لبخند
طراحی لبخند
اصلاح طرح لبخند
لمینت
لمینت دندان
قیمت لمینت دندان
هزینه کاشت دندان
کاشت دندان
کشیدن دندان عقل
کشیدن دندان
کاشت دندان ایمپلنت
سایت دندانپزشکی
کلینیک دندانپزشکی
دندانپزشک
دندانپزشکی
دکتر دندانپزشک
کامپوزیت وینر
ایمپلنت
ایمپلنت دندان
جرم گیری دندان
جراحی لثه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.