دزدگیر اماکن

شرکت فنی و مهندسی ایلیا دیتا مجری حرفه ای سیستم های امنیتی و دزدگیر اماکن و دوربین مدار بسته.امروزه نصب و راه اندازی دزدگیر اماکن بسیار متداول گردیده است و استفاده از تجهیزات دزدگیر اماکن نظیر چشمی دزدگیر و پدال دزدگیر خطر سرقت را تا حدود زیادی کاهش داده است.

سیستم های امنیتی که دارای باطری بک آپ نبودند براحتی با قطع برق کارایی خود را از دست می دادند و از این رو سیستم های امنیتی جدید دارای قابلیت اتصال به باطری پشتیبان هستند.استفاده از باطری سبب می شود به محض قطع برق باطری دستگاه بصورت موازی وارد جریان شده و هیچ وقفه ای در این زمینه صورت نگیرد و دستگاه بدون هیچ نقصی به کار خود ادامه دهد.یک سیستم اعلام سرقت یا دزدگیر اماکن دارای متعلقات اصلی از قبیل کنترل پنل و یک آزیر و ابزاری جهت تحریک دستگاه از قبیل چشمی و یا مگنت و یا تشخیص دهنده دود می باشد.پدال دزدگیر اماکن و انواع شصتی های تحریک را می توان به عنوان متعلقات فرعی دسته بندی کرد.

دزدگیر اماکن

نحوه کارکرد دزدگیر اماکن

بطور کلی هر دزدگیر اماکن دارای زون های پیش فرض بسته و پیش فرض باز می باشد.تصور کنید در طول روز شما در محل کار و منزل و یا هر محیطی که دزدگیر در آنجا نصب است حضور دارید.چنانچه از مقابل هر چشمی عبور کنید خواهید دید که آن چشمی دزدگیر حرکت شما را تشخیص داده و بسته به نوع آن ممکن است LED آن روشن شود.تا زمانی که دستگاه دزدگیر شما در حالت حفاظت نباشد خواهید دید که تحریک شدن هیچ چشمی ای باعث آژیر کشیدن آن نمی شود.اما زمانی که دکمه قفل روی ریموت را بزنید و دستگاه به حالت حفاظت برود خواهید دید که با اولین تحریک چشمی ، آژیر دستگاه به صدا در می آید.

دزدگیر اماکن

بطور کلی می توان گفت زمانی که اتصال بین زونهای پیش فرض بسته یا N.C باز شود دستگاه آژیر می کشد و برای زونهای پیش فرض باز یا N.O نیز زمانی که این اتصال بسته شود دستگاه آژیر می کشد.نحوه ی کار چشمی نیز بدین شکل است که زمانی که تحریک را حس کند اتصال بسته ی یک زون را باز می کند و از این طریق دستگاه متوجه می شود که آن زون تحریک شده است و آژیر را به صدا در می آورد.

آموزش نصب دزدگیر اماکن

Abstract-Light-Background-41-625x351

امکانات اصلی انواع سیستمهای اعلام سرقت به شرح ذیل میباشند:

۱-اعلام سرقت

۲-اعلام حریق(بصورت ۲۴ ساعته)

۳-امکان تحریک توسط شاسی یا پدال توسط مالک

۴-تماس تلفنی

۵-امکان ارسال پیامک

۶-امکان کنترل از راه دور

در اینجا لازمه تا متعلقات اصلی یک سیستم دزدگیر اماکن یا همون اعلام سرقت رو بشناسیم:

۱-دستگاه کنترل پنل

۲-آژیر(SIREN)

۳-ابزارهای تشخیص سرقت مثل مگنت یا چشمی

۴-مولفه های فرعی دیگر مثل انواع دتکتورها و پدال و …

در ادامه نحوه سیم کشی و نصب دزدگیر اماکن را توضیح میدهیم.

زمانی که درب کنترل پنل تمامی دستگاههای اعلام سرقت را باز کنید قسمتهای زیر در همه آنها مشترک هستند.

نصب دزدگیر اماکن

۱-Zone 1 .. zone x  که مشخص کننده زونهای دستگاه میباشند.

۲-AUX  که وظیفه تامین برق DC  دستگاه های متصل به کنتر پنل را دارد.

۳-SIR یا SIREN  که سوکت مربوط به نصب آژیر میباشد.

۴-ورودی برق AC

۵-کانکتورهای باتری

نکته بسیار مهم اینه که حتما از باتری backup  استفاده کنید تا در صورت قطعی برق دستگاهتون خاموش نشه.

انواع زونهای دزدگیر:

۱- زونهای N.O

۲- زونهای N.C

زونهای n.c همیشه  دارای اتصال بسته باشند.در صورت عدم استفاده از زونی که بصورت n.c  باشد حتما باید بین دو پایه آن اتصال برقرار کنیم.در غیر این صورت سیم کشی ما مشکل داردو  و در صورت قرارگیری دستگاه در حالت حفاظت بلافاصله آژیر به صدا در می آید.

در مقابل زونهای n.c  زونهای n.o قرار دادرن که اگر بین دو پایه آنها اتصال برقرار شود دستگاه آژیر می کشد.

با ادامه آموزش نصب دزدگیر اماکن در خدمت شما هستیم.اصول کار تمام چشمی ها و دتکتورها نیز به شرح مقابل می باشد.زمانی که یک چشمی حرکت را شناسایی کند اتصال بین پایه های n.c را باز میکند.این عمل با حرکت رله از یک پایه به پایه دیگر رخ می دهد.اکثر چشمی ها قابلیت نصب در هر دو زون n.c  و n.o  را  دارند.

زمانی که اتصال دو پایه در زون n.c  باز شد در صورت قرارگیری دستگاه در حالت حفاظت آژیر به صدا در می آید.

هر چشمی حداقل به  ۴ رشته سیم نیاز دارد.

۲ رشته از آنها وظیفه تامین تغذیه چشمی را دارند که به کانکتور aux  روی دستگاه متصل میشوند.معمولا این کانکتور ولتاژ ۱۲ ولت و بصورت d.c  را تامین می کند.تمامی چشمی ها و دتکتورها می توانند بصورت موازی از این کانکتور تغذیه خود را تامین کنند.

۲ رشته دیگر نیز به زون مورد نظر دستگاه وصل می شوند. نحوه سیم کشی چشمی ها را در اینجا بطور کامل توضیح داده ایم.

آژیر نیز به کانکتور SIR  وصل می شود.دقت داشته باشید که برای اتصال آژیر و تغذیه چشمی ها حتما به درستی قطبهای + و – دقت کنید.در غیر اینصورت ممکن است به دستگاه و یا وسیله جانبی آسیب برسد.

سری بستن چشمی دزدگیر

هدف از اتصال و سری بستن چشمی دزدگیر بهم دیگر چیست؟ در این قسمت شما را با سری بستن چشمی دزدگیر آشنا می کنیم.حسن اصلی سری بستن چشمی دزدگیر این است که می توانیم از چشمی های بیشتری استفاده کنیم و در نتیجه توسط دستگاه دزدگیر مناطق بیشتری را پوشش دهیم.
فرض کنید دستگاه دزدگیر ما دااری ۴ زون میباشد. در اینصورت ما تنها میتوانیم چهار عدد چشمی را به این دستگاه اتصال دهیم. اما به کمک سری بستن چشمی دزدگیر می توانیم به هر زون دستگاه خود چندین چشمی را وصل کنیم.

در سری بستن چشمی دزدگیر اماکن باید موارد زیر را درنظر بگیریم:

۱-اطلاعات دستگاه دزدگیر خود را مطالعه کنیم تا از حد اکثر تعداد چشمی های قابل استفاده در یک زون مطلع شویم.

۲-تمامی چشمی ها را با سیم بندی N.C  وصل کنیم(از دو کانکتور com و nc  هر چشمی اتصال بگیریم)

۳-اتصال تغذیه (aux) تمامی چشمی ها را بصورت موازی برقرار کنیم.

 سری بستن چشمی دزدگیر

سیم بندی سری چشمی دزدگیر

دقت داشته باشید که در سری کردن چشمی دزدگیر باید حدالامکان همه ی چشمی ها از یک نوع باشدواستفاده از چشمی های مختلف ممکن است در سیستم حفاظتی شما دچار بروز مشکل شود.

سعی کنید از هر چشمی یک سیم دو زوج تلفن و حداقل با قطر ۰٫۴ mm  به پنل اصلی دزدگیر بکشید و از سری کردن چشمی ها بصورت خطی پرهیز کنید.

علت این کار این است که چنانچه در سیستم شما اتصال رخ دهد به راحتی می توانید آن را پیگیری کنید.

عمل سری کردن را در کنترل پنل دزدگیر انجام دهید تا چنانچه نصاب دیگری دستگاه را باز کرد دچار سردرگمی نشود.

حتما روی سیمهای هر چشمی با برچسب کاغذی مشخص کنید که این سیم برای کدام چشمی است تا در صورا بروز مشکل سردرگم نشوید.

برای تست اتصالی و سالم بودن سیم می توانید براحتی با یک مولتی متر ابتدا دو سر سیم را از یک طرف به هم اتصال داده و در طرف دیگر با قرار دادن مولتی متر روی حالت تست دیود یا بوق سیم را تست کنید.

نصب پدال دزدگیر

در این قسمت نیز آموزش نصب پدال دزدگیر را برایتان قرار دهیم.امیدواریم مطالب ما مفید باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.ابتدا کمی با نحوه کار پدال دزدگیر و نصب پدال دزدگیر و  ارتباط آن با کنترا پنل دزدگیر آشنا می شویم.

از پدال دزدگیر به منظور اعلام خطر و به صدا در آوردن دزدگیر و در مواقعی که دستتگاه در حالت حفاظت نیست استفاده می شود.منظور از عدم وجود دستگاه در حالت حفاظت این است که:تصور کنید شما صبح وارد فروشگاه،طلا فروشی،صرافی،بانک و یا هر مکانی که مجهز به دستگاه دزدگیر است می شوید.هنگام باز کردن درب دستگاه دزدگیر را از حالت حفاظت خارج کرده و وراد می شوید.در این حالت اگر چشمی ها و مگنت های متعلق به دستگاه دزدگیر تحریک شوند،به هیچ وجه آژیر دستگاه به صدا در نمی آید.حال اگر سارقینی در طول روز به محل کار شما هجوم بیاورند قصد سرقت داشته باشند چاره چیست؟

در این حالت با استفاده از پدال دزدگیر می توانیم آژیر دستگاه را به صدا در بیاوریم.

آشنایی با زون ۲۴ ساعته برای نصب پدال

زون ۲۴ ساعته دزدگیر،زونی است که هر گاه تحریک شود آژیر دستگله به صدا در می آید.چه دستگاه در حالت حفاظت باشد و چه در حالت حفاظت نباشد.در مقالات دیگر این سایت در مورد این زون توضیح دادیم.اینجا نیز یاد آوری می کنیم که از این زون معمولا برای اتصال دتکتورهای دود و پدال استفاده می شود.

نحوه نصب پدال دزدگیر

با توضیحاتی که در بالا گفته شد تنها راه نصب و قرار گرفتن پدال دزدگیر استفاده از زون های ۲۴ ساعته می باشد.برخی دستگاه های دزدگیر دارای زون ۲۴ ساعته نمی باشند.در این حالت باید از زونهای part  استفاده کنیم.زون part  زونی است که بصورت جداگانه حفاظت می شود.معمولا روی ریموت دزدگیر کلیدی جداگانه برای حفاظت از این زون وجود دارد.

زمانی که پدال دزدگیر را فشار می دهید چه اتفاقی می افتد؟

پدال ها معمولا دارای ۲ یا ۳ سیم هستند.هنگامی که شما پدال را فشار می دهید در اصل بین ۲ سیم ورودی پدال اتصال کوتاه ایجاد کرده اید.در این حالت اگر پدال دزدگیر روی زون n.o قرار داشته باشد دستگاه بلافاصله آژیر می کشد.اگر بیشتر از یک پدال دزدگیر داشته باشید دقت کنید که حتما باید آنها را بطور موازی بهم متصل کنید.اگر دتکتور دود و یا حرارت نیز در مدار داشته باشید آنها را نیز به پدال ها و بصورت موازی وصل کنید.

آموزش نصب دزدگیر بی سیم

در این قسمت نیز آموزش نصب دزدگیر بی سیم را برای شما قرار داده ایم.برای آموزش نصب دزدگیر بیسیم باید توجه داشت که دستگاه های مختلف و با قابلیت مختلف وجود دارند.نکات ذکر شده از موارد کلی برای آموزش نصب دزدگیر اماکن بی سیم می باشند.

 

قبل از نصب سیستم اعلام سرقت بی سیم باید موارد زیر را در نظر داشته باشیم.

ابتدا به طرح چند سوال می پردازیم.

۱-دلیل استفاده از دزدگیر بی سیم چیست؟

۲-آیا سخت افزار مناسب را تهیه کرده ایم؟

۳-آیا از مزایا و معایب متعلقات بی سیم آگاه هستیم؟

از دزدگیر اماکن بی سیم زمانی استفاده می شود که نخواهیم بستر سیم کشی را پیاده سازی کنیم.دلایل این امر نیز می تواند سهولت نصب متعلقات بی سیم،مشکل در بستر سازی سیمی و گاهی اوقات دشواری بیش از اندازه در عبور دادن کابل از بین دیوارها و سقف طبقات،ظاهر نا مناسب بستر کابلی می باشد.اما دزدگیر اماکن بی سیم نیز معایبی دارد.برای مثال تمامی متعلقات آن از جمله چشمی ها و مگنت ها و دتکتور ها دارای باطری داخلی می باشند و در صورت اتمام باطری ، از کار می افتند.البته اکثر این متعلقات ذکر شده در زمان ضعیف بودن باطری داخلی هشدار می دهند.اما زمانی را تصور کنید که برای مدت طولانی در محل تحت حفاظت توسط دزدگیر بی سیم حضور ندارید و متوجه این هشدار ها نمی شوید.در این صورت امنیت محل مورد نظر کمی با مخاطره مواجه می شود.

برخی راه های پیشنهادی نیز برای مقابله با این موارد وجود دارد.

– همواره از باطری های با کیفیت استفاده کنید و هرگز از باطری ارزان قیمت برای این تجهیرات استفاده نکنید.

– باطری های قابل شارژ بدلیل کیفیت بالا و همچنین صحت اعداد و اقلام درج شده روی آنها گزینه مناسبی می باشند.

– در زمانی که دستگاه در حالت حفاظت قرار ندارد در صورت امکان چشمی ها و مگنت را خاموش کنید.زیرا این دستگاه ها در همه حالات واکنش نشان داده و باطری مصرف می کنند.

آموزش نصب دزدگیر اماکن بی سیم

آموزش نصب دزدگیر بی سیم

قبل از آموزش نصب دزدگیر بی سیم باید با نصب دزدگیر اماکن آشنا باشید.در صورت عدم آشنایی مقاله آموزش نصب دزدگیر را مطالعه کنید.

برای شناسایی چشمی و مگنت بی سیم به دستگاه کنترل پنل دزدگیر اماکن خود باید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.نکته قابل ذکر این است که اکثر متعلقات بی سیم دستگاه دزدگیر دارای deep switch و یا jumper  بوده و می توانیم با قرار دادن جامپر روی ترمینال های آنها کد ارسال شده را عوض کنیم.کد ارسال شده کدی است که دستگاه دزدگیر توسط آن می تواند چشمی را شناسایی کند.پس از شناساندن چشمی بی سیم و یا مگنت بی سیم به زون مربوطه دستگاه می بینیم که به راحتی و با تحریک دستگاه چراغ زون مورد نظر روشن می شود.این به منظور ست شده چشمی و یا مگنت با دستگاه است.

برای این امر ابتدا باید وارد منوی دستگاه شده به تنظیمات زون وایرلس رفته و وارد قسمت تعریف دستگاه بی سیم شویم.برای این امر باید طبق دفترچه راهنمای دستگاه دزدگیر عمل کنید.

لازم به ذکر است برخی از دستگاه های دزدگیر توسط کلید LRN روی کنترل پنل قادر به شناسایی چشمی و یا مکنت و یا پدال بی سیم جدید می باشند.